Důvodem založení nové společnosti s nižšími provozními náklady se stala snaha o lepší konkurenceschopnost v modelu point-to-point letecké dopravy. Linky Iberia Express mají ale také sloužit k přísunu pasažérů na dálkové lety mateřské Iberie.
Provoz nové společnosti začne v létě 2012, nejdříve se 4 letadly Airbus A320 ve smíšené konfiguraci obchodní a ekonomické třídy. Do konce roku se má unifikovaná flotila rozrůst na 13 strojů. Nová společnost zahájí svoji činnosti v létě 2012 a bude zaměstnávat asi 500 zaměstnanců. Prohlášení Iberie vyvolalo vlnu kritiky, avšak Iberia tvrdí, že to nijak nepostihne její spolupráci s Vueling Airlines a Air Nostrum. Údržba a handling budou zpočátku poskytovány mateřskou společností Iberie a dohody zaručují, že to bude probíhat v tržních podmínkách.
Již ve svém dřívějším komuniké se Iberie vyjádřila, že nová dceřiná společnost vzniká za účelem účinně konkurovat jak na domácím španělském trhu, tak i evropském. V současné době Iberia kontroluje Vueling s podílem 45,85 %. Vueling ovládá letecký trh z Barcelony, Iberie Express plánuje operovat především z Madridu. Nová nízkonákladová společnost se bude odlišovat především tím, že bude mít dvě třídy: business class a ekonomickou třídu.
Cílem nové společnosti budou sice nízké ceny, nicméně ne za každou cenu.