Poplatek má zahrnovat nejen výdaje za ostrahu letiště, kterou v některých členských státech EU zajišťují vlády a v některých soukromé firmy, ale např. i náklady na bezpečnostní rámy včetně nových rentgenových skenerů. O jejich nasazení se začalo diskutovat po nezdařeném atentátu, který se odehrál během loňských Vánoc v americkém letadle směřujícím z Amsterdamu do Detroitu. Zatím ovšem není jasné, zda bude muset být bezpečnostní poplatek uveden na letenkách na všech letištích v EU.
Podle informací ČTK většina členských států chce, aby takovou povinnost měla jen letiště, jimiž projde více než pět milionů pasažérů ročně. Například Letiště Praha pro letošek očekává, že jeho branami projde 11,8 milionu pasažérů. Europoslanci ale usilují o to, aby byl poplatek uváděn na všech letištích v EU. Některé země ale považují takovou praxi za velmi drahou a v případě malých letišť i za likvidační.