Experti z Centre for Asia Pacific Aviation, což je poradenská společnost zaměrující se na oblast letecké přepravy v Asii a Tichmoří, předpovídají, že do roku 2010 se podíl nízkonákladových přepravců na indickém trhu zvýší na zhruba 70 %. S ohledem na dosavadní vývoj také odhadují, že do pěti let vzniknou v Indii ryze domácí nízkonákladové aerolinie blížící se svými parametry dnešnímu easyJetu či Rynair. Nejblíže k tomuto cíli je společnost IndiGo, která začala nabízet spojení mezi některými indickými městy na počátku srpna letošního roku. Ba co více, loni si u Airbusu objednala rovnou stovku letounů A320. Zatím provozuje jen jeden, ale do konce letošního roku získá dalších pět. Konečného počtu by měla flotila dosáhnout v roce 2016.
Význam klasických dopravců klesá
Úměrně rozvoji nízkonákladových aerolinek klesá samozřejmě význam tradičních dopravců. Ti v poslední době ztrácejí 1,5 % tržního podílu každý měsíc a tento pokles bude dále pokračovat. Do konce letošního roku dosáhne podíl low-cost přepravců na indickém trhu 35 %, v příštím roce se očekává zvýšení na zhruba 50 %. Navíc celý indický letecký trh roste díky klasické turistice. Během příštích pěti let by se měl dokonce zdvojnásobit a dosáhnout hodnoty 60 milionů přepravených cestujících ročně.
Rizika existují i v Indii
Asi nepřekvapí, že i v Indii není podnikání v letecké přepravě bez rizik. Hlavní hrozby jsou dle expertů stejné jako na ostatních trzích – vysoké ceny paliva, nízké výnosy a přetížené letiště. A tak i indické aerolinky se msí zaměřit na maximální zeefektivnění svého podnikání a dosažení co možná nejvyšší vytíženosti svých letů.