AirAsia X zrušila svou jedinou linku mezi Evropou a Asií

Malajsijské aerolinky AirAsia X se rozhodly zrušit svou jedinou linku mezi Evropou a Asií. Případ je poučením pro ostatní aerolinky, že low cost model na dlouhé vzdálenosti příliš nefunguje. Během letů s AirAsia X z Londýna do Kuala Lumpuru vám personál po deset hodin nenabídl jídlo ani pití a bylo v nich málo místa na nohy.

AirAsia X umožňovaly ale to, co předtím nikdo jiný: letět z Evropy do jihovýchodní Asie a zpátky pod deset tisíc korun. S tím je teď konec, malajsijská společnost AirAsia X oznámila, že kvůli evropským emisním povolenkám a malé poptávce lety ruší.

Experiment AirAsia X odhalil, že dlouhé přelety neumožňují ziskový model známý z nízkonákladových letů na krátké vzdálenosti. Firmy jako EasyJet nebo RyanAir se v Evropě snaží co možná nejvíce zkrátit dobu odbavení letadla, aby mohlo po přistání co nejrychleji zas odletět. Zkrácením doby odbavení se nízkonákladovým aerolinkám podaří vměstnat do rozvrhu další let. A tedy vydělat peníze. Kromě seškrtání služeb na minimum je tohle jeden ze základních triků modelu low cost.

Jenže u dlouhých letů, které trvají sedm až dvanáct hodin, tenhle model použít nejde. Zrušení mezikontinentálního letu ale ukazuje další věc: evropské nebe je pro zbytek světa příliš drahé. Řeč je o palivové dani, která vstoupila v platnost od prvního ledna a podle britské asociace OAG zdraží letenky v průměru o tři procenta.

Zatímco low costy v Evropě stále trpí úbytkem cestujících a ekologickými daněmi, jejich asijští kolegové zažívají boom. Rodící se střední třída chce létat, v Asii vznikají nové společnosti a nakupují letadla. A právě do tohoto prostředí se AirAsia X rozhodla přenést svůj nevydařený mezikontinentální experiment – z Kuala Lumpuru začne létat do Sydney. Ačkoli tento let mezi Asií a Austrálií trvá osm hodin, jejich majitel Tony Fernandes věří, že tady to fungovat může.